Egy is sok!

Az elmúlt közel két hétben a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság illetékességi területén több halálos kimenetelű közúti közlekedési baleset is történt. A hasonló tragédiák elkerülési lehetőségeire hívja fel a rendőrség a lakosság figyelmét.

Győr-Moson-Sopron megyében 2018 szeptemberében kedvezőtlenül alakult a halálos balesetek száma az előző év hasonló időszakához képest. Szeptember hónapban hat halálos kimenetelű baleset történt, melyből az utolsó öt, kilenc napon belül következett be. Ezek közül két-két eset a Soproni és a Mosonmagyaróvári, míg további egy-egy esemény a Győri Rendőrkapitányság és az Autópálya Alosztály Győr megyei illetékességi területén történt. Az említett ügyekben a baleseteket személygépkocsi, gyalogos személy, tehergépkocsi és motorkerékpár vezetője okozta. A baleseti okok között a sebesség nem megfelelő megválasztása, a gyalogosra vonatkozó közlekedési szabályok, valamint a követési távolság be nem tartása szerepeltek, míg egy esetben egy vadon élő állat úttestre futása vezetett a tragédiák bekövetkezéséhez.

A fentiekre tekintettel a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság az alábbiakra hívja fel a közlekedők figyelmét a hasonló balesetek elkerülése érdekében:

Előzzük meg az élőállat elütésével járó közlekedési baleseteket!

Az őszi hónapokban fel kell készülni a vadon élő állatok által okozott veszélyhelyzetekre, ami nagyobb odafigyelést vár el a járművezetőktől.  Az élőállatok megjelenhetnek közútjainkon, mind lakott területen kívül, mind azon belül. A KRESZ-ben a veszélyt jelző táblák között találjuk az „Állatok” jelzőtáblát, ami információt ad a járművezetőnek arra vonatkozóan, hogy milyen távolságra van a veszélyforrás, így fel tud készülni a megfelelő közlekedési magatartás kialakítására.

Fontos, hogy a járművezetők, ha ilyen jelzőtáblával találkoznak, akkor mindenképpen csökkentsék járműveik sebességét, hiszen az adott útszakaszon a megengedett legnagyobb sebességgel történő haladás fokozza a veszélyhelyzetet és növeli a közlekedési baleset bekövetkezésének lehetőségét.

  • ha az úttesten, vagy az úttest melletti füves területen látnak vadon élő állatot (például szarvast, őzet, vaddisznót), akkor mindenképpen lassítsanak, ha ez nem jár a forgalom zavarásával, akkor lehetőség szerint álljanak meg mert bizonytalan, hogy az állat milyen irányba indul el;
  • ha az úttesten egy nagyobb testű vadon élő állat halad át, fokozottan figyeljenek arra, hogy ezek az állatok általában hordában járnak, így számítsanak rá, hogy több állat is átszaladhat az úttesten;
  • ha féktávolságon belül lép a jármű elé a vad, akkor fékezéssel és kikerülő manőverrel próbálják elhárítani a balesetet;
  • amennyiben háziállatokat hajtanak el mellettünk az úton, fokozott óvatossággal kell haladni.
  • Vadon élő állat észlelésekor ne használják a távolsági fényszórót, mert a vad megriad, a fény felé fordul és ettől „leblokkol” ezáltal nem tud tovább menni, így nem tud kitérni az ütközés elől. A távolsági fényszóró helyett inkább hangjelzés alkalmazása segíthet, mert ettől megijed és menekül a zajforrás elől.

Hasznos lehet a vadelütéssel járó balesetek megelőzése érdekében a kereskedelmi forgalomban is kapható ultrahangos vadriasztó síp, amely a járműre rögzíthető és a menetszél működteti.

A gyalogosok figyelmébe ajánljuk:

A gyalogosok is sok mindent tehetnek saját biztonságuk érdekében. Ha például fényvisszaverő anyagokkal felszerelt ruházattal közlekednek, észlelésüket és láthatóságukat a sokszorosára növelhetik. Ez különösen szürkületben, éjszaka vagy korlátozott látási viszonyok mellett igaz.

A kivilágított területekről sötét zónákba érkezéskor a gépjárművezetők sokszor nem számolnak azzal, hogy a veszélyhelyzetek felbukkanására itt is lehet számítani, így az egyéb, közúton közlekedőket nehezebben észlelik. Erre tekintettel  kérjük a gyalogosokat, hogy folyamatosan tájékozódjanak elsősorban az úttesten való áthaladáskor, irányváltoztatáskor.

A gyalogosoknak a járdán, ahol nincsen járda a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton, ha egyik sincsen vagy azok a gyalogos közlekedésre alkalmatlanok, akkor az úttesten lakott területen belül lehetőleg a menetirány szerinti bal oldalon, lakott területen kívül mindig a bal oldalon, a járműforgalommal szemben kell közlekedni.

A motoros balesetek megelőzési lehetőségei:

A statisztikai elemzésekből megállapítható, hogy a motorkerékpáros balesetek első számú oka a sebesség nem megfelelő megválasztása, ezt követi a szabálytalan irányváltoztatás, a haladás, majd kanyarodás és az előzés. Közismert, hogy a kétkerekű motoros járművel, valamint kerékpárral közlekedők baleseti kockázata átlag feletti. Ennek oka, hogy a motorkerékpárosokat, kerékpárosokat a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások nem védik, így közlekedési baleset esetén testük közvetlen fizikai behatásoknak van kitéve. A motorkerékpárosok testi épségének megóvásában nagy szerepe van a megfelelő védőruházat és bukósisak kiválasztásának. A motoros balesetek elkerülésére és megelőzésére minden közlekedőnek törekednie kell a láthatóság, az észlelhetőség biztosítására, a kiszámíthatóságra, valamint a közlekedési szabályok maradéktalan betartására.

Biztonságos közlekedést kíván a Győr-Moson-Sopron Megyei Közlekedési Baleset-megelőzési Bizottság!

... hogy mindenki hazaérjen!

Hasznos információk: 

RENDSZERINFORMÁCIÓ

A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!